Dodge Caliber ‘Europeser’

dodge caliber

Dodge heeft altijd nog een magische klank. De naam staat voor Amerikaans, het macho-automerk, de ‘American dream’, stoere pick-ups als de Ram, een no-nonsense levensstijl, power, jagen op groot wild… De naam Dodge maakt gevoelens wakker. Voor de Europese markt is het moderne Dodge wat tammer, hoewel de modellen toch wel tot de verbeelding spreken. Zo is er de Caliber, met een instapprijs van 19.990 euro toch een hele auto. Kritiek was er vooral op het plasticachtige dashboard. En terecht, want dat was één grote plastic ‘zooi’. Een Amerikaan pikt dat, een Europeaan niet en daarom heeft Dodge de ontwerpers aan het werk gezet om het dashboard ingrijpend te verbeteren.
Alle modellen krijgen nu een dashboard met zacht aanvoelende, kwalitatief hoogwaardige materialen. Daarnaast werd de techniek onder handen genomen. De grote cross-over krijgft nu de beschikking over een 2.0 liter benzinemotor die goed is voor 156 paarden op stal. Dodge geeft een brandstofverbruik op van 1 liter op 13.5 kilometer, voor de uitvoering met CVT-versnellingsbak 1 op 12,5.

Er zijn zes uitvoeringen: de Base, Raw, SE, Sport, SXT en Luxury. Vanaf het basismodel Base vinden we ESP, Hill Start Assist, 17 inch wielen, elektrisch bedienbare ramen en elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels. De Raw heerft een radio/dvd/cd-speler met vier luidsprekers.
De SE is gelijk aan de Raw maar kan naar keuze van meerdere opties worden voorzien. De prijzen van de Raw en SE starten bij 20.490 euro in de prijslijst. De SXT verlaat het rostrum voor 25.990 euro, maar die heeft dan ook onder andere cruise control, mistlampen voor, een lederen stuurwiel met audiobediening en 17 inch aluminium velgen.
Dan is er nog de Sport. Die kost 23.490 euro en biedt aanvullende zijairbags voor, bluetooth-telefonie, stoelverwarming en 18 inch aluminium sloffen. Voor 28.990 euro heb je het topmodel Luxury, met CVT-transmissie, lederen bekleding, navigatiesysteem en zesvoudig verstelbare voorstoelen. Later komt er nog een 2.1 liter diesel met common rail inspuiting. Wat die gaat kosten is nog onbekend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *