Spanjaarden werken 23 minuten voor Big Mac

Spanjaarden moeten in 2010 gemiddeld 23,2 minuten werken om een Big Mac te kunnen kopen. De Spanjaard bevindt zich qua koopkracht hiermee op de vijftiende plek van Europa, berekend op basis van de prijs van een Big Mac. Nederlanders hebben het beter. Zij hoeven maar 15,2 minuten te werken om een Big Mac te kunnen kopen, waarmee de Nederlander zich bevindt in de top vijf van Europa, namelijk plek vier.
In vergelijking met de gemiddelde prijs van de Europese landen (€ 3,10) is de prijs van de Spaanse Big Mac (€ 3,40) relatief hoog. De duurste Big Mac wordt dit jaar wederom in Noorwegen verkocht, hier kost de hamburger € 4,87. Roemenië is het goedkoopst met een prijs van € 1,96. In Nederland betaalt men € 3,15 voor de burger. Dit blijkt uit de jaarlijkse Big Mac Index van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Warmond.
Big Mac
Het adviesbureau stelde voor het negende jaar op rij de Big Mac Index op voor 29 Europese landen. De Big Mac is een internationaal product, dat in ieder land van dezelfde producten en met dezelfde productiemiddelen wordt klaargemaakt. Hierdoor kan de prijs van de Big Mac worden gezien als ijkpunt voor de koopkracht.
De prijs van de Big Mac wordt gerelateerd aan het gemiddeld besteedbaar inkomen per persoon in een land. Vervolgens wordt bepaald hoe lang er gemiddeld per land gewerkt moet worden om één Big Mac te kunnen kopen.
Koopkracht voor één Big Mac
In Europa moet men gemiddeld 26 minuten werken om een Big Mac te kunnen betalen. Een Nederlander hoeft hiervoor gemiddeld maar 15 minuten te werken. Hiermee staat Nederland op nummer vier van de ranglijst.
De twee uitersten in de lijst zijn het Verenigd Koninkrijk op de eerste plaats en Bulgarije op de laatste plaats. De inwoners van het Verenigd Koninkrijk hoeven relatief kort te werken (11 minuten) om de Big Mac te kunnen betalen en betalen hiervoor een relatief zeer lage prijs (€ 2,19). Dit komt door een sterke euro ten opzichte van de pond. De inwoners van Bulgarije moeten daarentegen met 67 minuten ruim 6 keer zo lang werken voor het broodje. De prijs voor één Big Mac in Bulgarije is relatief hoog (€ 2,05) in vergelijking met het gemiddeld besteedbaar inkomen.
Stijgers en dalers
Letland is de grootste daler dit jaar. In 2009 stonden ze op de 6e plaats, dit jaar staan ze op de 24e plaats. De prijs van de Big Mac in Letland is met € 1,45 gedaald naar € 2,26. Dit terwijl de koers nagenoeg hetzelfde is gebleven.
In Frankrijk kost een Big Mac € 0,30 minder ten opzichte van vorig jaar, en daalde hiermee van plaats 8 naar plaats 12. In Hongarije steeg de prijs € 0,50 waardoor zij nu op plaats 18 komen tegen plaats 23 in 2009.
De grootste prijsstijgingen zijn in Italië en Zweden. Zweden is van de 12e naar de 3e plaats gestegen. Hier nam de prijs met € 0,62 toe (+18%). Italië is van de 10e plek naar de 4e plek gestegen doordat de prijs voor een Big Mac is gestegen met € 1,10, een procentuele stijging van 18%.