Toyota iQ moet meer opvallen

De Toyota iQ valt een beetje in het niet naast de hybride bestseller Prius en de populaire Aygo en dat is onterecht. Ooit maakten wij een testrit met deze ‘zakjapanner’, die al onze vooroordelen al tijdens de eerste kilometers wegnam. Want zo’n iQ rijdt als een…tja, wat zullen we zeggen? Aston Martin? Niet voor niets gebruikte het prestigieuze Engelse sportwagenmerk de iQ als basis voor haar kleinste model. Toyota voert nu wat wijzigingen door Zo voldoen alle motoren aan de Euro-5 norm.
Bij de introductie voorspelde een Toyotadealer ons al dat de iQ waarschijnlijk geen ‘hardloper’ zou worden in de showroom en helaas kreeg ‘ie gelijk. Hoewel de iQ alles mee heeft dat een kleine auto aantrekkelijk maakt. Compacte maten, een subliem rijgedrag en een aparte vormgeving, waarmee je in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat geen slecht figuur slaat tussen al die ‘P.C. Hooft-tractoren’. Toch kon het nog beter, vond Toyota en paste behalve de motoren ook het interieur aan. Dat is voortaan uitgevoerd in de kleuren zwart en lichtgrijs, dus veel minder saai. De materialen bovenop het dashboard en op de portieren zijn zachter, waardoor ze aangenamer en hoogwaardiger aanvoelen. Verder krijgt het dashboaerd enkele chromen randjes, waardoor het geheel nóg minder saai wordt. Eerst waren die alleen op de duurste modellen te vinden, maar nu krijgen alle iQ-s deze versiering. Ook zijn er drie nieuwe lakkleuren: Ash Grey. Mustic Blue en Island Blue. De prijs blijft onveranderd: 11.850 euro voor de instapper. In juli staan de nieuwe versies bij de dealer.